ویرگول مگ » مجله اینترنتی » سلامت » پیشگیری بهتر از درمان » چگونه از حملات دردناک نقرس پیشگیری کنیم؟

پیشگیری بهتر از درمان-چگونه از حملات دردناک نقرس پیشگیری کنیم؟

m-alikhani
0
116
  • 0

نقرس نوعی آرتریت است که در آن کریستال های کوچکی در داخل و اطراف مفاصل ایجاد می شود و باعث حملات ناگهانی درد شدید و تورم می شود. این بیماری عمدتاً مردان بالای 30 سال و زنان پس از یائسگی را تحت تأثیر قرار می دهد . به طور کلی، نقرس در مردان شایع تر از زنان است.

نقرس به دلیل سطوح بالای اسید اوریک در خون شما ایجاد می شود. اسید اوریک اضافی کریستال های تیز را تشکیل می دهد که در مفاصل شما رسوب می کند و باعث تورم و درد می شود. اما شما می توانید با حفظ یک رژیم غذایی کم پورین به کاهش میزان اسید اوریک در بدن خود کمک کنید. کاهش سطح اسید اوریک می تواند به جلوگیری از تشکیل کریستال های جدید کمک کند و حملات نقرس را کاهش دهد. 

دانستن محرک های نقرس ممکن است به جلوگیری از حملات دردناک کمک کند.نقرس یک نوع رایج آرتریت است که می تواند هر مفصلی، اغلب شست پا را درگیر کند. نقرس معمولاً در دوره‌های بدون علائم و دوره‌هایی با علائم رخ می‌دهد. 

هنگامی که علائم وجود دارد، به عنوان شعله ور شدن یا حمله شناخته می شود. عود نقرس می تواند همراه با درد، تورم، قرمزی و مشکل در حرکت مفصل باشد و معمولاً یک تا دو هفته طول می کشد. طیف گسترده‌ای از عوامل وجود دارد که می‌تواند باعث تشدید نقرس شود: از غذا گرفته تا داروها و کم‌آبی. 

محرک های درد نقرس, بیماری نقرس, پیشگیری از دردهای نقرس

جلوگیری از حملات نقرس

 

محرک های رایج عود نقرس

نقرس به دلیل سطوح بالای اسید اوریک در بدن ایجاد می شود. اسید اوریک زمانی ایجاد می شود که بدن پورین ها را تجزیه می کند، این پورین ها مواد شیمیایی هستند که به طور طبیعی در بدن و در برخی غذاها یافت می شوند. اسید اوریک معمولاً از طریق ادرار تجزیه شده و ترشح می شود. وقتی به درستی از شر آن خلاص نشود، اسید اوریک اضافی به کریستال های سوزنی شکل در مفاصل تبدیل می شود که باعث عود نقرس می شود. 

موارد خاصی وجود دارد که محرک های شناخته شده عود نقرس هستند و از آنجایی که می توان تا حد زیادی از محرک ها اجتناب کرد، مهم است که در هنگام تلاش برای پیشگیری یا مدیریت درد نقرس، بدانید که آنها چه هستند. 

گوشت و غذاهای دریایی خاص

بسیاری از غذاهای غنی از پورین می توانند سطح اسید اوریک را در بدن افزایش دهند و به نوبه خود خطر حمله نقرس را افزایش دهند. غذاهای با سطوح بالاتر پورین عبارتند از:

• گوشت قرمز، مانند گوشت گاو، بره 

• گوشت اعضای داخلی بدن مانند جگر و کلیه

•  برخی از انواع غذاهای دریایی

  - آنچوی

  - ساردین

  - صدف

  - گوش ماهی

  - ماهی قزل آلا

  - ماهی تن

به نظر نمی رسد که همه غذاهای غنی از پورین سطح اسید اوریک یا خطر ابتلا به نقرس را افزایش دهند. سبزیجاتی مانند نخود، لوبیا، عدس، مارچوبه، اسفناج و قارچ سرشار از پورین هستند اما به نظر نمی رسد که اگر در مقادیر متوسط ​​مصرف شوند، تأثیری بر خطر نقرس ندارند. 

بیماری نقرس, پیشگیری از دردهای نقرس, جلوگيري از نقرس

مواد غذایی مضر برای دردهای نقرس

 

الکل

نوشیدن آبجو، شراب و مشروبات الکلی باعث افزایش سطح اسید اوریک در خون می شود. هرچه الکل بیشتری بنوشید، خطر حمله نقرس بیشتر می شود.اما یک مطالعه نشان داد که حتی مصرف متوسط ​​الکل ممکن است خطر حمله نقرس را در بین مردان افزایش دهد. در واقع، شرکت‌کنندگان مردی که تا دو نوشابه در یک دوره 24 ساعته مصرف کردند، 36 درصد بیشتر از کسانی که در همان بازه زمانی الکل مصرف نکردند، در معرض خطر عود نقرس بودند. از سوی دیگر، یک نوشیدنی در یک دوره 24 ساعته به طور قابل توجهی خطر را افزایش می دهد. محدود کردن مصرف الکل ممکن است به جلوگیری از عود کمک کند. 

نوشیدنی ها و مواد غذایی سرشار از فروکتوز

فروکتوز، نوعی قند، تنها قندی است که سطح اسید اوریک را در بدن افزایش می دهد. نوشیدنی های سرشار از فروکتوز، مانند آب میوه ها و نوشابه های شیرین شده، سطح اسید اوریک را در خون افزایش می دهند.مصرف غذاهای سرشار از فروکتوز مانند کلوچه ها و آب نبات نیز با افزایش خطر ابتلا به نقرس مرتبط است. اجتناب یا محدود کردن این نوشیدنی‌ها و مواد غذایی با قند بالا ممکن است به کاهش خطر حمله نقرس کمک کند. 

شاخص توده بدنی بالاتر

اضافه وزن یا چاقی با پیشرفت اولیه نقرس مرتبط است. ارتباطی بین شاخص توده بدنی بالاتر (BMI) و سطوح بالاتر اسید اوریک وجود دارد. این ارتباط حتی پس از ابتلا به نقرس می‌تواند همچنان نقش داشته باشد. اگر در دسته BMI اضافه وزن یا چاق هستید، کاهش وزن از طریق رژیم غذایی و ورزش ممکن است راهی برای کاهش سطح اسید اوریک و جلوگیری از عودهای بعدی باشد. 

محرک های درد نقرس, بیماری نقرس, پیشگیری از دردهای نقرس

عوامل بروز دردهای نقرس

 

محرک های شگفت انگیز نقرس

در حالی که برخی غذاها، نوشیدنی ها و عوامل سبک زندگی محرک های شناخته شده حملات نقرس هستند، محرک های دیگری نیز وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند. 

فشار

رابطه دقیق هنوز باید مشخص شود، اما تحقیقات نشان می دهد که استرس می تواند باعث افزایش سطح اسید اوریک در خون شود. برای کمک به جلوگیری از عود نقرس، محققان پیشنهاد می کنند که افراد مبتلا به نقرس سعی کنند از استرس اجتناب کنند یا اقداماتی را برای کاهش استرس انجام دهند. 

آسپرین

آسپرین با دوز پایین می تواند سطح اسید اوریک خون را افزایش دهد و گاهی اوقات خطر عود نقرس را تقریباً دو برابر می کند. یک مطالعه نشان داد که خطر حمله نقرس پس از دو روز مصرف آسپرین با دوز پایین افزایش می یابد. هر چه دوز کمتر باشد، ارتباط بیشتر است. 

اما آسپرین با دوز پایین اغلب در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی استفاده می شود. بنابراین حتی اگر ممکن است باعث تشدید نقرس شود، توصیه نمی‌شود در صورت مصرف آسپرین با دوز پایین، برای محافظت از خود در برابر حمله قلبی یا سکته قطع کنید یا مصرف آن را تغییر دهید. درعوض، می‌توانید سایر محرک‌های نقرس را که ممکن است در زندگی‌تان وجود داشته باشد، مانند مصرف الکل و گوشت قرمز بررسی کنید. 

کم آبی بدن

کم‌آبی می‌تواند منجر به سطوح بالاتر اسید اوریک به دلیل کاهش ادرار و در نتیجه حذف اسید اوریک شود. برای کاهش خطر حمله نقرس، افراد مبتلا به نقرس باید روزانه مقدار زیادی آب بنوشند. اگر در محیط‌های گرم‌تر مانند سونا ورزش می‌کنید یا وقت می‌گذرانید، نوشیدن مقدار بیشتری آب مهم است. 

تغییرات دما

آب و هوا می تواند بر نقرس تأثیر بگذارد. دمای بالا و رطوبت کم هر کدام خطر حمله نقرس را افزایش می دهند. ترکیب آب و هوای گرم و خشک به ویژه می تواند باعث تشدید نقرس شود. رطوبت بسیار زیاد نیز می تواند خطر عود نقرس را افزایش دهد اما به میزان کمتر. 

دلیل دقیق این ارتباط هنوز به طور کامل شناخته نشده است، اما یک نظریه این است که کم آبی نقش مهمی دارد. افراد مبتلا به نقرس باید هیدراته بمانند تا از بروز نقرس ناشی از آب و هوا در محیط های گرم یا خشک جلوگیری کنند. 

جلوگیری از حملات نقرس, حملات دردناک نقرس, محرک های درد نقرس

مدیریت محرک‌های درد نقرس

 

محرک های خود را پیگیری کنید

محرک های نقرس از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی از افراد می توانند بدون هیچ مشکلی یک استیک بخورند یا یک آبجو بنوشند اما برخی نمی توانند یک لقمه یا یک جرعه آبجو را تحمل کنند. پس باید یاد بگیرید که چه چیزی برای شما بد است و محرک نقرس شماست. 

برای مدتی از آنچه می خورید یادداشت برداری کنید. به این ترتیب، می‌توانید به عقب برگردید و ببینید آیا می‌توانید حملات نقرس را با غذاهای خاصی مرتبط کنید یا خیر. سپس خواهید فهمید که واقعاً باید از چه چیزی اجتناب کنید. 

در کنار اجتناب از محرک ها، در اینجا کارهای دیگری وجود دارد که می توانید برای سالم ماندن و جلوگیری از شعله ور شدن علایم نقرس انجام دهید:

• به طور منظم به پزشک مراجعه کنید. ممکن است لازم باشد دوز داروی نقرس خود را در طول زمان تنظیم کنید.

• همیشه دارو برای شعله ور شدن در دست داشته باشید. هرچه سریعتر آن را مصرف کنید، زودتر می توانید علائم را کنترل کنید.

• از یک رژیم غذایی سالم پر از سبزیجات، میوه ها، غلات کامل، لبنیات کم چرب و پروتئین های گیاهی (مانند لوبیا و آجیل) استفاده کنید. مصرف غذاهای فرآوری شده (مانند نان سفید، کیک و آب نبات) را کاهش دهید.

• ورزش منظم داشته باشید. 

خلاصه

محرک های رایج برای شعله ور شدن نقرس، مانند گوشت قرمز، الکل، و نوشیدنی های با قند بالا باید محدود شوند یا از آنها اجتناب شود تا خطر عود نقرس کاهش یابد. سایر محرک‌های نقرس، مانند آسپرین، استرس، یا آب و هوا نیز باید در هنگام کشف نحوه پیشگیری و مدیریت شعله‌ها در نظر گرفته شوند.

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید

موزیک مدیا ویرگول